کد مطلب:312384 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:232

سلام بر صابران
برگرفته از: «السلام علیكم بما صبرتم...».

بخشی از زیارت امام عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - به آیه ای از كلام خداوندی اشاره دارد كه در آن ویژگی هایی بس بالا و والا را برای گروهی از مؤمنان، یعنی صاحبان خرد (اولوالالباب)، برمی شمارد و در پایان، فرشتگان خدا در پاداش شكیبایی آن ها بر آنان درود می فرستند:

الذین یوفون بعهد الله و لا ینقضون المیثاق و الذین یصلون ما امر الله به أن یوصل و یخشون ربهم و یخافون سوء الحساب و الذین صبروا ابتغاء



[ صفحه 260]



وجه ربهم و اقاموا الصلوة و انفقوا مما رزقناهم سرا و علانیة و یدرؤن بالحسنة السیئة اولئك لهم عقبی الدار جنات عدن یدخلونها و من صلح من آبائهم و ازواجهم و ذریاتهم و الملائكة یدخلون علیهم من كل باب. سلام علیكم بما صبرتم فنعم عقبی الدار [1] .

و كسانی كه به عهد خداوند وفا می كنند و پیمان نمی شكنند، و كسانی كه به آن چه خدا امر به پیوند آن كرده می پیوندند و از پروردگار خویش بیم دارند و از محاسبه ی بد روز جزا بیمناك اند، و كسانی كه برای رضای پروردگار خویش صبر پیشه می كنند و نماز به پا می دارند و از آنچه روزی ایشان كردیم در نهان و عیان انفاق می كنند و بدی را با خوبی پاسخ می دهند، آنان سرانجام به جایگاه خود می رسند؛ بهشت هایی كه به همراه پدران و همسران و فرزندان شایسته ی خود به آن ها وارد می شوند، و فرشتگان از هر سو به دیدار آنان می روند و می گویند: سلام و درود بر شما، برای صبری كه پیشه كردید. پس چه نیكوست عاقبت شما در این جهان.

از آن جا كه اصحاب امام حسین (ع)، به ویژه ابوالفضل عباس بن علی (ع)، مصداق بارز و جلوه ی تام و تمام این آیات خداوندی اند، [2] حضرت از تعابیر آیات فوق در هنگام سلام به یاران حسین (ع) بهره برگرفته است. اهل بیت امام حسین (ع) و اصحابش، آنان كه در وفای به پیمان خود با حسین (ع) كه همان پیمان با خداست - تا پای جان شكیبایی ورزیدند و در راه به پاداری نماز و اقامه ی حق از هیچ گونه ایثار فروگذار نكردند، پاداش آنان به همراه پدران و زنان و فرزندان نیك آن ها، فردوس برین خداوندی است و فرشتگان از هر سوی بر آن درود می فرستند؛ درودی كه حاكی از رحمت نامتنهای الهی بر آنان است و نزول بركات خداوندی را بشارت می دهد.



[ صفحه 261]




[1] رعد: 24 - 20.

[2] بررسي بخش هاي آيات فوق و تطبيق آن ها بر اصحاب امام حسين (ع)، به ويژه حضرت عباس (ع)، در بخش «آيينه ي زيارات» و بحث «ويژگي هاي صاحبان خرد» خواهد آمد.